befrielsepedagog.blogg.se

När känslan av att utrycka sina tankar blir för stor, är det upp till varje individ att sätta sitt avtryck till denna värld.

Det enklaste är svårt nog/ ett litet sketet skägg

Kategori: Befrielsepedagogik

 

I en tid av allt fler otrygga, stressade och nertyngda människor i min närhet infann sig behovet av att blogga än en gång…

Med en liten reflektion kring hur svårt det enklaste kan vara. Att älska oss själva för de vi är och att våga leva ut de inneboende drömmar och kvaliteter som vi bär i våra själar. Hur står vi ut i ett ständigt mer krävande samhällsklimat med skönhetsideal och tips för att lyckas bli smal, smart och framgångsrik…?

Själv har jag börjat odla skägg. Det är för en god sak (se: Skäggkampen 2014 på fb) men det är också för mig själv en påminnelse om att mer sträva efter de inre kvaliteterna som jag har och inte de yttre ideal som samhället tycks förespråka. Det kan tyckas enkelt och på ngt sätt infinner sig ett lugn när mitt fokus söker sig mot mitt inre och de bärande relationer som jag har. Istället för de krav som finns för att passa in i normer. Men jag märker hur mkt det påverkar andras sätt att se på mig. Inga snygga tjejer spanar längre på mig på stan, folk på kommunen i Eslöv ger mig pikar som – Har du varit med i Robinsson eller – Hur länge var du föräldraledig egentligen? Vänner förespråkar att jag nu har rätt att bära flanell skjorta och köra svulstig pickup. Eller att okända människor kallar mig terrorist och taliban som ett skämt liksom.

Tänk att ett litet sketet skägg kan få folk att se på mig med andra ögon och framförallt ta sig friheter att tala om för mig hur jag genom mitt utseende ska bete mig annorlunda eller att jag numer tillhör ett annat fack. Egentligen bara för att deras bild av mig har förändras, eller hur deras fördommar färgar deras sätt att möta mig. Jag är ju den samma som jag alltid är… eller?

Ett litet skägg, tänk då hur vi bemöter, ser på och dömer varandra varje dag utifrån yttre ideal och förutfattade meningar.

Vi måste hela tiden påminna oss själva om hur vi ser på varandra! Mer skägg åt folket!

Kommentarer

  • Emma säger:

    Samma "gamla" härliga Micke som alltid! Med el utan skägg ;) tack för igår o hälsa familjen!

    Svar: Gamla...ja! Insidan räknas men nog fan har de gråa skäggstråna börjat krypa fram...=)
    MikaelAndersson

    2014-06-09 | 12:34:36
  • Cine säger:

    Oj vilka perspektiv det finns på skägget ditt. Jag har inte upplevt den attityden mot skägg- kanske för att jag är väldigt ung och att experimentella stilar är vanligare... Skit i vad de korrupta Eslöviterna tycker-du passar bättre i skägg!...
    Men jag känner igen mig i känslan av att bli sedd som något jag inte är-pga fördomar.
    Vill passa på och berätta att det har vägt tungt i beslutet att backpacka i Europa i sommar- Jag, Anton & Hassekatten på äventyr :D Så den där ölen får bli av innan Juli för då gittar vi!

    Svar: Min vän, vad glad jag är för din och Antons skull att ni och Hassekatten styr kossan mot nya äventyr och lever ert liv. Jag visste väll att det skulle bli ni två =) Cine, tid är något som jag ofta INTE har, är nog kass på att prioritera de viktiga sakerna i livet typ dricka öl med sköna människor. Men att få längta och drömma lite om att få träffa er efter er Euro-tripp känns spännande. Kanske tar jag med min trollunge till Malmö =)
    MikaelAndersson

    2014-06-09 | 14:55:59
  • Hårdrocksjulia säger:

    Människor ser inte människor utan att se ett utseende. Utseendet råkar också vara det första de ser. Inget fel med det. Men att dra slutsatser om någon annan på grund av det, eller komma med pikar eller på annat sätt påpeka att någon annans utseende är opassande, komiskt eller på något sätt sticker i ens ögon... Det är fel.

    Själv jobbar jag på att komma över obehaget över det faktum att det faktiskt växer hår i mina armhålor. Och har gjort så i snart tio år...

    Svar: Julia, jag saknar dina vardagsreflektioner. Tänk hur många timmar vi suttit och käkat soppa och reflekterat över livet på Kraft. Tänk vad viktigt det är att få sätta sig in i andra människors liv! Hur går det i Lund?
    MikaelAndersson

    2014-06-10 | 07:22:29

Kommentera inlägget här: