befrielsepedagog.blogg.se

När känslan av att utrycka sina tankar blir för stor, är det upp till varje individ att sätta sitt avtryck till denna värld.

Det är lätt att tycka synd om sig själv…

Kategori: Befrielsepedagogik


Nu i helgen drog ett fruktansvärt snöoväder in och täckte hela Skåne med en halv meter snö. Jag blev av med strömmen och blev insnöad. Mycket frustration och negativa tankar fanns i mitt inre. Visst det är hälsosamt att skotta snö men efter några timmar är det rätt så tröttsamt och det är svårt att motivera sig (särskilt med en sjuk 1,5 åriga dotter)

Men en sak som slog mig efter att jag levt strömlös i mindre än ett dygn. Är det egentligen synd om mig (oss)? Jag fick möjlighet att umgås mer med min familj än vanligt med datorer, telefoner och TV igång. Vi lagade mat på stormkök och vedspis och höll värmen med att elda i våra spisar. Vi hade mat, ved så att vi klarade oss och filtar och kläder som höll oss varma. Vi har ett stort hus och vi har pengar.

Jämför man med de människorna som sitter utanför affärerna i våra städer och fryser. Lever jag i ett paradis. I samtal med min fru uppkom detta samtal kring hur bra vi egentligen har det och hur lätt det är att gnälla över småsaker framförallt i jämförelse med de som tigger i minusgrader i vårt paradis.

Det är inte synd om mig… jag har tur och borde vara mer tacksam!

Jag gav kvinnan utanför Coop en större sedel än jag någonsin gjort och det är det minsta som jag kan göra!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: