befrielsepedagog.blogg.se

När känslan av att utrycka sina tankar blir för stor, är det upp till varje individ att sätta sitt avtryck till denna värld.

Blir pedagogen aldrig nöjd?

Kategori: Befrielsepedagogik

 

I snart nio år har jag varit utbildad församlingspedagog. Från Linero i Lund, till Kraftstationen Malmö, till Gasverket i Eslöv och nu till Perstorp. Ofta känner jag att jag lever i mitt kall. Genom att möta ungdomar och barn där de är och tillsammans med dem bygga upp dynamiska mötesplatser och verksamheter som är kreativa och inkluderande. Att med ett så normkritiskt förhållningsätt och en dröm om ständigt befriande miljöer istället för begränsande förändrar jag världen varje dag.

Jag är bra på det jag gör men ibland tvekar jag.

Gör jag tillräckligt, kan vi höja nivån ännu mer kan vi inkludera fler kan vi… kan jag vara nöjd?

Jag existerar nästan inte alls som fritidsledare, fritidskonsulent eller församlingspedagog online (postar nästan inget) eller på ställen där man bör synas för sin egen karriärs skull.

Finns jag då inte?

Jo, jag finns i allra högsta grad i Perstorp. I de verksamheter som jag är del av och i mötet med alla människor. Precis som de jag mött under mina nio år som pedagog finns i mitt hjärta hoppas jag att jag finns i deras. Jag utvecklas och delar liv varje dag.

Idag bad jag ungdomarna försöka förklara vad som gör vår ungdomsgrupp till en verksamhet de väljer att vara del av. Responsen var total, i deras ord, beskrivningar och bilder stod det klart för mig att även om jag ibland känner att verksamheten står still, inte utvecklas så är den redan allt det som jag drömmer om! Deras ord bekräftar den känsla och rymd jag vill ska rymmas i en utvecklande verksamhet.Den är en process tack vara alla som väljer att vara del av den men också av mig som pedagog.

Så ett stort tack till alla ungdomar och andra som jag får dela liv tillsammans med! Kanske är jag lite mer nöjd idag!

Kommentarer

  • Stina säger:

    Hej Mikke!
    Jag blir rörd när jag läser vad du skriver. Du har ett hjärta, en tro, en övertygelse som är helt fantastisk. Om det gäller 13 -åringen, 75 -åringen spelar ingen roll. Du tror på dej själv och det Du gör. Du sliter varje dag för att forma verksamheten som du vill ha den, som ungdomarna vill ha den för att du har en övertygelse om att det du gör är det rätta. DET ÄR DET!!!
    Jag måste pallra mej iväg till Perstorp för en träff med dej (ringer innan). Jag känner att vi har en del att prata om
    Om en vecka åker jag till Barcelona för att besöka Marie, som bor där sedan 2½ år tillbaka. Ska bli jätteroligt. Vi har inte setts sedan i somras då hon var hemma. Saknar henne jättemycket men hon är lycklig där nere, så det får bli pendling lite då och då.
    Ha en riktigt skön dag och hälsa hustrun din.
    Kram
    Stina

    Svar: Hej!
    Vad kul att få beröra dig med mina tankar! Det var ju lite på grund av dig som jag hamnade på Linero från allra första början =). Du är välkommen till Perstorp, vi bokar en tid.
    Vad kul att hon valt att bo i Barcelona, måste vara spännande.
    Kul att höra från dig igen!

    MVH
    /Micke
    MikaelAndersson

    2017-02-22 | 13:51:37
  • Maria säger:

    Vad roligt att läsa! Ta åt dig de fina orden och bekräftelsen, för även om ni bygger verksamheten tillsammans så jobbar du enormt hårt och lägger din själ i det du gör oavsett var du är! Även om inget är statistikt och förblir detsamma, allt eftersom personer försvinner och tillkommer och förutsättningar ändras, så hoppas jag att du kan landa i tryggheten i din egen kompetens och styrka. Heja dig! 😊

    Svar: Vad kul att du tycker att det var spännande att läsa! Är kanske därför som det är viktigt att ibland lägga ut något på denna blogg, att dela sina tankar. Jag är oftast trygg i min egen kapacitet men sätter höga mål för mig själv och den verksamhet som jag är del av. Att drivas av ett kall och en dröm är helt klart mycket krävande och energislukande och ibland frågar man sig själv är det värt det? Jag utvärderar ofta gruppverksamheterna och får då ofta en feedback som jag kan väga in till och anpassa innehållet till nästa termin.

    Men just igår så fick jag utifrån en spontan fråga jag ställt, svar från min öppna verksamhet och det var helt magiskt! Ett tiotal ungdomar skrev från hjärtat och förklarade hur verksamheten är en stor del av deras liv. Jag ska hålla en föreläsning och ville veta om den verksamhet som jag driver är trygg, utvecklande och om ungdomar kan vara medskapare i den, är den verkligen befriande? Svaren jag fick kommer jag bära med mig länge!
    /Micke
    Heja dig själv Maria!



    MikaelAndersson

    2017-02-22 | 16:47:47

Kommentera inlägget här: