befrielsepedagog.blogg.se

När känslan av att utrycka sina tankar blir för stor, är det upp till varje individ att sätta sitt avtryck till denna värld.

Vad ger dig vingar?

Kategori: Befrielsepedagogik

Visst, vi kan skoja och säga Red bull ger mig vingar… Men om vi istället låter frågan ligga kvar i vårt inre. Fundera ett varv till och se, vad gör den med dig och hur väljer du att se på den?

I Malmö för många år sedan på Kraftstationen kom vi på tanken att utgå från detta tema och låta ungdomar gestalta sig utifrån detta i bilder med änglavingar. I ett helt ”vanliga” situationer, intressen och utryck skapades bilder och kreativa utrycks former. Jag har burit det med mig i många år och jag är en pedagog som inte ofta lånar idéer av andra och inte så ofta gör samma sak två gånger.Det är ju också naturligt då vi som pedagoger nästan aldrig verkar i samma sammanhang. Då grupperna ständigt förändras och förnyas.

Men nu såhär en fem sex år efter använder jag samma tanke igen. För att det är den helige Mikaels dag, kanske men nog mest för att förtydliga att när vi är sanna mot oss själva och frågar oss: Vad ger mig vingar? Vad får mig att orka, vilja leva mitt liv fullt ut?

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: