befrielsepedagog.blogg.se

När känslan av att utrycka sina tankar blir för stor, är det upp till varje individ att sätta sitt avtryck till denna värld.

Dö inte lilla mus!

Kategori: Befrielsepedagogik

 
När man bor i gamla hus (även nya) delar man det med många andra individer. Jag som bor i skogen får ibland in möss. Jag använder alltid fällor där mössen överlever och jag försöker släppa ut dem i skogen igen eller en bra bit från mitt hus. För ett tag sedan släppte jag ut en liten mus som tyvärr blev av med en liten bit av sin svans i fällan. Min pappa brukar skoja och säga att – du släpper ut dem och sen kommer de in igen. Jag har trott att det inte varit så… Men visst hade han rätt, vid i alla fall två tillfällen har jag fått släppa ut den lilla musen med en något kortare svans.

Idag satt de tre små ligister i fällan och de tittade storögt på mig i morse. Jag tänkte jag tar med mig dem ut när jag går med hunden så jag duschade först. När jag kom ner igen höll en på att dö. En av de andra hade bitit av hen svansen och den tredje gömde sig vettskrämd i taket i fällan. Hur kunde det bli så här?
Varje liv är unikt och ska inte slösas men jag insåg rätt snart att stackaren höll på att förblöda och min katt Spöket fick rycka in för att minska lidandet. Det gick snabbt och musen slapp lida mer. De andra två släppte jag ut och jag skällde lite på den som jag trodde var skyldig till mordet på sin vän. Kanske är det så att de var för trångt för tre möss som alla ville ha sin del av god 70 % choklad och nötter.

Skulle jag ha släppt ut dem direkt innan jag duschade hade alla levt. Många kan tänka vad gör en liten mus liv? För mig gör det mycket jag klandrar mig idag och kommer nog att göra det hela denna vecka (förmodligen längre). Jag kommer tömma fällan snabbare nästa gång. Jag begravde musen i backen hemma och hoppas att den kan förlåta mig.

 Jag funderade i bilen till jobbet på att det måste vara en mänsklig gåva, ansvar och skyldighet att hjälpa de som behöver hjälp! Om jag har en möjlighet så är det mitt ansvar att öppna fällan. Man kan dra många paralleller ex. till att hjälpa de människor som kommer på flykt till vårt land just nu. Med samma kärlek och engagemang ska de mötas. Precis som jag skulle lita på att en medmänniska skulle öppna fällan om jag satt fast.


 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: