befrielsepedagog.blogg.se

När känslan av att utrycka sina tankar blir för stor, är det upp till varje individ att sätta sitt avtryck till denna värld.

Det är ni som är mitt kall!

Kategori: Befrielsepedagogik

 
Ibland (rätt ofta) undrar jag var finns mitt sammanhang som pedagog? Jag har lärt mig att jag vandrar till nya platser, sammanhang och arbetslag när det är dags. Lite som en vandrare, packar jag ner alla pärmar och papper och ställer undan det på vinden. Men alla erfarenheter och möten bär jag i mitt hjärta.

Oavsett var jag valt att gå på min väg, Eslöv, Lund, Malmö, Eslöv igen och nu Perstorp. Finns alltid plus och minus i arbetslag, förutsättningar att lyckas. Bra och dålig lön tyvärr oftast det sistnämnda (även om jag idag är nöjd med just lönen).

Oengagerade arbetskamrater, inga arbetskamrater alls eller helt fantastiska arbetskamrater. Tydliga chefer, obefintliga chefer eller bra chefer. Drömbudgetar, snålbudgetar eller ingen budget alls (gillar det mest). Stora ungdomsprojekt, bortglömda kompetenser, förtryck, befrielse, egoism, mål, syfte, möjligheter, privilegier, bra lokaler och andra saker som påverkar en arbetsmiljö.
Listan kan göras lång…

Men det som alltid är i centrum oavsett var jag valt att gå är ju ni alla barn och ungdomar! Det är bara för er som jag finns som pedagog… Det är mötena, relationerna, utvecklingarna och era resor och liv som ger mig kraft. Att bara få dela en sekund av era liv är mitt allt. Att få vara den som varje vecka (dag) är på plats. Glad, engagerad och intresserad av att veta just vem du är, vad du gjort under din dag och vad du brottas med just nu. Vad drömmer du om?  Att ställa frågor, göra sakar tillsammans och framförallt tolka livet med er. Det är mitt jobb. Att få vara den vuxna som jag själv önskat att jag fick möta som ungdom!

Så ett stort tack till er alla! Det är ni som utgör mitt kall! Det är ni som lär mig nya saker hela tiden!

All kraft åt er!
Tillsammans förändrar vi världen!

…När ni ber skall ni inte vara som hycklarna. De älskar att stå och be i synagogorna och i gathörnen för att synas av människor. Amen säger jag er: De har fått ut sin lön. Nej, när du ber, gå in i din kammare och stäng din dörr och be till din Fader i det fördolda. Då skall din Fader, som ser i det fördolda, belöna dig. (Matt 6: 5-6)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: