befrielsepedagog.blogg.se

När känslan av att utrycka sina tankar blir för stor, är det upp till varje individ att sätta sitt avtryck till denna värld.

Alla är redan ledare...

Kategori: Befrielsepedagogik

 
...men vi vet kanske inte om det. Så brukar jag börja mina ledarutbildningar. För visst är det så att vi alla redan har drömmar, krafter och visioner inom oss men allt för ofta gömmer vi dem bakom oss i påståenden som:
- Jag kan inte, - inte ska väl jag, - nej, jag vet inte - vad tycker du?

Precis som Freire menar sker förändringen när vi människor hamnar i det stadiet som kan kallas medvetandegörande. När vi inser att det inte är oss det är fel på, det är inte jag som inte kan utan det är ett samhälle och en kultur (betygsystem) som fostrat mig att tro att jag inte kan. Sann kunskap och utveckling sker först när vi blir medvetna om hur begränsade vi varit och att vi faktiskt kan förändra/befria våra liv. samt att kunskap enligt mig i alla fall ska vara relevant och kunna användas.

Därför är det så fantastiskt att få arbeta med ungdomar och barn då de ofta har närmare till att faktiskt se tröga mönster och hur man kan förändra dem. 

Vi är alla redan ledare, våga bara se det!
Ledare för oss själva och ibland även ledare för andra!
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: