befrielsepedagog.blogg.se

När känslan av att utrycka sina tankar blir för stor, är det upp till varje individ att sätta sitt avtryck till denna värld.

Existerande förtryck

Kategori: Befrielsepedagogik

Varför låter vi oss ledas av karismatiska lärare, fritidsledare, präster och annat pack? Så länge vi tror att saker och verksamheter måste vara på ett visst sätt så länge är vi fast i ett förtryck. I en oförmåga att våga förändra eller störta den kultur som vi är del av. Visst man vinner nästan aldrig popularitetspoäng i den ”vuxna” stela världen men är det för dem som vi som ledare och pedagoger är satta att verka?

Nej, det är i mötet med människor som framtiden och förändringen bor. Det är i det äkta som vi växer. Äkta och ärliga mot oss själva och de vi önskar möta.

Undervisning som ett utövande av dominans stimulerar elevernas godtrogenhet med det ideologiska syftet (ofta inte uppfattat av lärarna) att indoktrinera dem till anpassning till en värld av förtryck.

Allt för ofta kan de som förtrycker eller göds av folkets rädsla mena på att det är utopiska och galna tankar om att något som ett förtryck ens skulle existera. Vi som förkunna befrielsens underbara ödmjukhet är alltför ofta omringade av tvivlare och uppgivna själar. Men det är just då vi måste höja blicken och se efter andra som precis som vi inte har gett upp. Drömmen om en bättre och mer rättvis värld.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: