befrielsepedagog.blogg.se

När känslan av att utrycka sina tankar blir för stor, är det upp till varje individ att sätta sitt avtryck till denna värld.

Rösta för helvete!

Kategori: Befrielsepedagogik

 

Handlar kyrkovalet endast om att vi måste rösta för att Sverigedemokraterna inte ska få för stor makt? Visst låter jag min hund demolera deras skitreklam men ändå. Jag tycker att fokus flyttas från vad de egentligen handlar om.

Jag kan inte förstå hur någon som kallar sig kristen kan rösta på Sd överhuvudtaget men det får stå för var och en.  Det jag vill framlägga är att om fokus i ett val är att rösta så att det ”onda” inte ska komma in så visst det finns en liten poäng. Men den stora meningen måste väll ändå vara att vi som nu är medlemmar av kyrkan ser en poäng med att engagera oss och rösta fram hyfsat vettiga människor som kan företräda de värderingar som vi tycker är viktiga? Eller att vi själva organiserar oss och gör skillnad.

Min syn på detta kyrkoval handlar mycket om att jag tror att det krävs en total omstörtning i utbudet av valbara kandidater. I min hemförsamling kommer jag rösta på den person som jag träffat, talat med och som jag tror kan föra fram sunda och kreativa tankar till vårt lokala kyrkoråd. Men jag tror att inför nästa kyrkoval måste jag själv engagera mig i någon form då jag tycker att det mesta jag läst om i detta val är uppbyggt på klichéer, konservativa och inskränkta värderingar och ren bullshit! 

Svenska kyrkan är alla som är medlemmar det betyder att förmodligen är du som läser detta är medlem och röstberättigad. Då knappt 11 % röstar så gör din röst stor skillnad . Det är lätt att säga att jag inte vet något om valet eller vem jag ska rösta på… men ta reda på det då! Det är ditt ansvar!

Valet är på söndag och sker i den kyrka/församlingshem som ligger närmast din bostad (förmodligen). Har du fått hem röstkort läs på dem eller ring/mail din församling.

Jag drömmer om en levande, tillåtande, inbjudande, trygg folkkyrka som vågar ta ställning och finnas där människor finns och bryta gamla tröga mönster!

Vad tror du på?

Kommentarer


Kommentera inlägget här: