befrielsepedagog.blogg.se

När känslan av att utrycka sina tankar blir för stor, är det upp till varje individ att sätta sitt avtryck till denna värld.

Präster i bur!

Kategori: Befrielsepedagogik

Vi är alla djur!

 
Under Mjälby AIF nästa match kommer det att visas upp minkar i bur. Sweden rock festival kommer inte att sponsra denna match och deras logga tas bort just denna match från matchkläderna. Det är hedersvärt att ställa krav och sätta gränser mot sådant djurplågeri.

Men jag funderar skulle man inte kunna byta ut minkarna mot ex. andra ”burdjur”? Kanske några livstidsdömda fångar från något fängelse som fångvården skulle vilja visa upp. Eller skulle det kränka integriteten och värdigheten? Jag fyller trettio snart kanske man skulle fylla en bur med präster lite sådär som ett käckt inslag till kaffet…

Oavsett så mår jag illa när jag tänker på hur vi behandlar djur som produkter för våra sjuka behov. Var, ja säg var och hur vi förvaltar den värld och skapelse som vi är del av? Vad ger oss rätten att sätta oss i någon form av förtryckar position som någon form av halvgudar? Visst vi har under lång tid ätit kött och använt päls och skinn, visst. Men för inte så länge sedan förvaltade man djurens resurser på ett vetigt sätt. Djuren levde inte i en industriell form utan i samklang med människor på gårdar i små samhällen. Vi dödade inte för dödandet eller små delar av djuren, man dödade för att överleva. Idag finns det många vetiga alternativ och egna insatser som kan göra världen till en mer ödmjuk och kärleksfylld plats!

Jag identifierar mig ibland med surrikaterna, efter Gabbies inläsning av min djursjäl... =)

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: