befrielsepedagog.blogg.se

När känslan av att utrycka sina tankar blir för stor, är det upp till varje individ att sätta sitt avtryck till denna värld.

Jag har en dröm och den kommer att bli verklig!

Kategori: Befrielsepedagogik

 

När ska jag leva mitt liv för mig, gör de saker jag tror på?
När ska jag våga vara mig själv och fånga de drömmar jag vill nå,
så när kommer jag leva mitt liv för mig? (Millencollin låten E20 Norr)

Läste en artikel i morse om Camilla Läckberg där hon menar att om vi vill lyckas så måste vi våga satsa och strunta i jantelagen. Göra det vi tycker är roligt och gå in med all kraft vi har omge oss med positiva och kompetenta personer. Kanske är det just så att om vi bara vågar tro på oss själva så är halva resan gjord. Ofta tänker jag att vi är så nertryckta och uppgivna i vår syn på vår egen förmåga att förändra livet. Vi kan stötta andra och mena att de borde ta klivet och satsa men när det gäller oss själva är vi fega och osäkra. Ofta radar vi upp alla tänk om… Men hur ofta tar vi klivet ut i det okända bara för att vi har lust?

Därför känns det gött att jag nu står på en kant och beredd att kasta mig ut i det okända. Många av mina vänner menar att det kommer att gå mycket bra och att jag kommer att göra stor skillnad för de människor som jag kommer att möta de närmaste åren. Men själv är jag nervös och lite osäker men jag tränar mig i att tro på mig själv. För jag tror att om vi aldrig vågar testa nya saker och kasta oss ut i det okända kan vi inte heller utvecklas och växa.

Min dröm har alltid varit och kommer så att vara ett tag till att bygga upp en mötesplats där ungdomar och vuxna driver verksamheten tillsammans och delar ansvaret för hur verksamheten ska få utvecklas. Där så många som möjligt kan känna sig välkomna och ”hemma”, trygga, delaktiga och växa. Efter åtta år nu så har jag en bredd kunskap och varje ny utmaning är ytterligare en merit och upplevelse som kan bidra till min dröm. Varje ny relation och möte berikar mitt liv och tillsammans kan vi undervisa varandra till att hitta vår egen kunskap.

Jag bär en dröm om att en dag få bygga upp en mötesplats tillsammans med er! Jag tror på den och när jag vågar ta nästa steg så kommer det att bli en verklighet.

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: