befrielsepedagog.blogg.se

När känslan av att utrycka sina tankar blir för stor, är det upp till varje individ att sätta sitt avtryck till denna värld.

Ord är döda ting och liv är levande

Kategori: Befrielsepedagogik

Många gånger förr har jag belyst ämnet som man kan kalla ledarskap och fritidsverksamheter. Kan man lyfta det och se kritiskt på det för många gånger? Knappast!

Ett ledarskap kan byggas upp av rädsla, större tillgång till makt, ålder eller en inre längtan efter att själv få vara i centrum.  Alla bär vi våra egna bilder och vår inre strävan efter att få vara ledare kanske i vårt eget liv, över andra, med andra eller att själva bli leda (ofta är vi del av allt).  Oavsett så måste vi hitta de byggstenar som är grunden för ett kreativt och dynamiskt ledarskap. Människosyn, med vilken syn på människor agerar jag utifrån? Ser jag mina medmänniskor som tomma skal som ska fyllas med kunskap, eller som spännande individer som jag kan lära mig saker av och dela mina erfarenheter med och se utvecklas? Eller som i många fall där vi som ex. Fritidsledare tror att vi ska vara coola och bra kompisar med ungdomarna…

Allt som inte är äkta är en förolämpning och ett hån mot oss själva och våra medmänniskor.

Jag är inte femton, jag är snart trettio år. Vi som ledare bär ett mycket stort och viktigt ansvar i form av att utforma rammar och en tolerant miljö. Där börjar allt! Tillåter vi kränkningar, övergrepp och mobbing så kan vi aldrig uppnå någon form av utvecklande verksamhet. Vi kan rabbla ord och mål men om det bara är ord och inte sanningar ens för oss själva faller det platt. All dynamisk och kreativ verksamhet byggs upp tillsammans av ungdomar och personal. Ungdomar tillåts medskapa och inte bara påverka små delar.  Vi är förebilder och medvandrare… men det här med coaching vad betyder det egentligen? Vet vi det ens själva?

Vi kan skapa oss bilder sanningar av allt men känslorna ljuger aldrig. En känsla som har sitt ursprung i en människa är sann! Ett ord på ett papper är ett dött ting.

Verksamheter för ungdomar utvärderas oftast endast utifrån besökarantal och nästan aldrig utifrån ungdomarnas perspektiv. Ord är ord och upplevda känslor är liv.

Ord är döda ting och liv är levande...Jag har inte tid att syssla med död... Jag vill vara liv!

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer

  • Stina Nyhlén säger:

    Du är fantastisk på att skriva ner dina tankar. Tänk om vi alla varit som du!

    Kul att du trivs på nya jobbet.

    Svar: Tack min vän! Ska vi inte ha en reuninon på ditt cafè med gamla Knutgänget?
    MikaelAndersson

    2013-11-16 | 10:14:56
  • Stina Nyhlén säger:

    Det hade varit helt underbart. Jag ställer gärna upp och fixar till det hela. Just nu är cafeét under ombyggnad. Halva ytan har blivit katthotell men vi får ändå plats med ca 25 st.
    Har lite kontakt med Marie Darte via FB, Siegward var här i somras- Lisbeth o Ingvar var här samtidigt. Lisbeth och jag pratas vid lite då och då. Per T och Siegward var och besökte mej precis innan vi flyttade hit upp. Lotta pratar inte med mej om hon kan undvika. Marie H har jag inte pratat med på jättelänge.
    Känns verkligen som jag är utfryst - jobbigt - men förståeligt.
    Fram på tidig vårkant - eller du har annat datum i tankarna.
    Jag vet att vi är några som vill träffas.

    Tänker ofta på S.T Knut och saknar det sååå otroligt mycket. Spec samhörigheten i arbetslaget.

    Ha det riktigt bra och mina hälsningar till Elin.

    Svar: Jag och Siegward träffades i jobbet precis innan jag slutade i Malmö. Så det vi sa var kanske du, jag, Siegward, Marie, Pär och Niclas kanske bara skulle träffas på ert cafè och fika, minnas och drömma lite! =)
    MikaelAndersson

    2013-11-26 | 22:12:18
  • Stina Nyhlén säger:

    Mer än gärna. Vill Ni göra det nu under vintern eller när det blivit vår o varmt???

    Känner att det nog är bäst om du tar snacket med gänget och jag fixar det praktiska.
    Jag kan ju i princip när som helst på det nya året.
    Skulle det vara dåligt väder (snö eller liknande) ta tåget så hämtar jag på stationen.

    Svar: Vi kanske ska ta det till våren!
    MikaelAndersson

    2013-11-28 | 21:11:44
  • Stina Nyhlén säger:

    OK Vi hörs av / stina

    2013-11-29 | 09:59:09

Kommentera inlägget här: