befrielsepedagog.blogg.se

När känslan av att utrycka sina tankar blir för stor, är det upp till varje individ att sätta sitt avtryck till denna värld.

Församlingspedagogik

Kategori: Befrielsepedagogik

FÖRSAMLINGSPEDAGOGIK 

 

En människa är fulländad och älskad som den hon är. 

 

Varje möte är en unik möjlighet att dela liv 

och att växa som människa. 

 

Vi kan så frön 

och du är fri att välja vilka som ska slå rot.  

 

All sann undervisning innefattar ett 

jag och ett du. 

Det finns ingen lärare eller elev.  

 

Jag får vara jag och du får vara du i en jämlik relation. 

 

Som församlingspedagog går jag inte framför, 

inte bakom, 

jag går bredvid.  

 

Tillsammans befriar vi varandra  

att vara dem vi är.  

 

Uppdraget är att se Gud i varje människa och  

möta henne med kärlek.  

 

Att utmana människor att våga ta ansvar 

för sig själva och  

sina medmänniskor 

för att nå den solidaritet som Jesus står för. 

 

Sann församlingspedagogik bidrar inte till förtryck 

utan strävar efter befrielse. 

 

22 februari 2013 

Linda Nilsson, församlingspedagog, Stoby församling 

Mikael Andersson, församlingspedagog, Kraftstationen i Malmö 

Elin Nordgren, församlingspedagog & vik. konsulent, Svenska kyrkans Unga i Lunds Stift. 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: