befrielsepedagog.blogg.se

När känslan av att utrycka sina tankar blir för stor, är det upp till varje individ att sätta sitt avtryck till denna värld.

Var äkta!

Kategori: Befrielsepedagogik

Äkta

När jag tog min församlingspedagogexamen sammanfattade vi vår kallelse och syn b.l.a på pedagogik, Gudsbild, människosyn, ledarskap, världsbild etc. i ett credo (det jag håller för sant) jag minns en mening jag skrev:

Var äkta, var dig själv annars så går det inte!

Just nu kan jag inte vara nog tacksam för min väg till pedagog och ledare och jag strävar alltid efter att vara äkta och vara den jag är. Med fel och brister, gåvor och styrkor samt med en insikt om att jag kan ha helt fel! Ledarskap måste förankras i en godhet och insikt om att jag inte vill leda, bestämma, bli beundrad utan jag vill stå för trygga rammar och ge de jag möter mod att ta ansvar för sina liv. I mitt hjärta vet jag detta och det är lätt i mötet med människor men svårt att verka i en organisation där status, finkultur och idoldyrkan är del av en sjuk hierarkisk kultur. Samtidigt så är det ännu viktigare att vi som drivs av förändring och tydligare förankring i människors egna jag finns kvar. Tyvärr så gallras vi bort och kyrkan, skolan och fritidssektorn strävar mot en mer akademisk och hierarkisk väg. Samtidigt som man tar in ”stjärnor” som Behrang Miri som kommer in och leker cool med kepsen käckt på sned. Ungdomar är inga barn som man ska tala till som idioter, nej det är kyrkan som är idioter som tror att en timme med BM ska göra någon skillnad… Nej, jobba med bärande relationer, våga lyssna och gå vid sidan om. Var äkta! 

Kommentarer

  • Stina Nyhlén säger:

    Heja Micke!

    2013-02-22 | 15:42:31
  • Anonym säger:

    Härligt Micke!

    2013-02-23 | 11:52:21

Kommentera inlägget här: