befrielsepedagog.blogg.se

När känslan av att utrycka sina tankar blir för stor, är det upp till varje individ att sätta sitt avtryck till denna värld.

Lös det, Förändra det eller Förhåll er till det…

Kategori: Befrielsepedagogik

Igår skrev jag ett rekommendationsbrev åt en kille. Det var det svåraste och lättaste jag gjort på mkt länge. Under min tid som församlingspedagog i Stora Råby församling (Linero/Lund) möte jag Mattias, Jeppe och Anton och jag skulle utan tvekan säga att dessa nu unga vuxna män var den största inspirationskällan och de främsta arbetskamrater jag hade att tillgå. Om jag ändå kunnat beskriva och förklara för er vuxna, unga och ”blinda” vilken kraft och möjlighet det redan finns i de ungdomar som vi möter…

Visst ni kan tro att ni förstår och redan vet vad jag menar men jag tror faktiskt inte att ni gör det…

För då hade ni också använt er av den pedagogik som jag, Anton, Jeppe och Anton lärde oss under Linero tiden. När arbetskamrater, vuxna skeptiker och trötta välbetalda tyckte att vi gjorde för mycket. Kämpade vi ännu hårdare och vårt motto var:

Här är ett problem: - Lös det, Förändra det eller Förhåll er till det…

Vi förhöll oss inte till några ramar, vi förändrade ett helt områdes ungdomsverksamhet. Jag är tacksam och glad att min resa som utbildad församlingspedagog började just här. Och, javisst jag gjorde en stor skillnad! Men man måste se till ett perspektiv av mig en underbetald idealist (ibland helt utan lön) och tre ungdomar i femton års ålder. Oddsen var emot oss och möjligheterna begränsade av en obefintlig budget och materiella tillgångar men vi hade oss själva, Azad, Salam, Simon, Linus, Emil, Kristoffer, Jonas, Amanda, Marie, Stina, Niclas, Siegward och andra fantastiska människor som kanske inte alltid trodde på det vi gjorde men som gav oss plats och stöd. Vi såg nya vägar och aldrig begränsningarna utan bara möjligheterna.

 

Låter detta intressant?

Snart kommer en dokumentation av detta arbete… inte för att vuxna ska kunna läsa och gotta sig i metoder och pedagogiska modeller. Inte heller för att få beundran, ära och pengar. Nej, detta handlar om upprättelse och ett avslut från oss som vigde vårt liv i två och ett halvt år åt att förändra en liten del av världen… den del av världen som ingen ens ville ta i med tång!

 

Kommentarer

  • Stina Nyhlén säger:

    Blir imponerad varje gång jag läser dina tankar här på bloggen och varje gång så ställer jag mej frågan.
    Var får Micke all sin kraft ifrån?
    Svaret; Tron på Gud och människan? Måste vara så.

    Svar: Hahaha... jag brukar beskriva det som allt som jag blir förbannad på förösker jag vända till något jag kan ta ställning till =)
    MikaelAndersson

    2013-02-20 | 08:24:39
  • Stina Nyhlén säger:

    Ser med spänning fram emot din dokumentation. Ska bli spännande läsning.

    2013-02-20 | 08:26:45

Kommentera inlägget här: