befrielsepedagog.blogg.se

När känslan av att utrycka sina tankar blir för stor, är det upp till varje individ att sätta sitt avtryck till denna värld.

I do hate a lot of 'religion'

Kategori: Befrielsepedagogik

“I do hate a lot of 'religion' but people like Christ - yeah they inspire me. I mean if you look at Christ, He was hanging around with the lowlifes, prostitutes and the losers you know, not going around with those high society motherfuckers you see trying to sell Jesus today” /Max Cavalera, Soulfly.

Denna text är en av de inspirations texter som hänger på mitt kontor och som inspirerar mig och får mig att hitta fokus i mitt jobb. Jag arbetar inte för någon finkulturkyrka där folk ska finnas inom vissa ramar. Uppföra sig på ett visst sätt eller kunna rabbla texter och vara tysta och lyssna på vår predikan.

Nej, jag vill möta människor där dem är och inte där vi som kyrka önskar att dem ska vara. Skapa en levande och kreativ kyrka byggd på jämlikhet och befriande möten. Jesus var en rebell och verkade för att även de människor som inte har någon status i vårt samhälle skulle mötas med kärlek och ses som våra bröder och systrar. Vi kan arrangera hur mycket ”goda” gudstjänster som helst men om vi gör det åt folk och inte med folk är det bara en del av ett förtyck och fördummande av människovärdet!

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: