befrielsepedagog.blogg.se

När känslan av att utrycka sina tankar blir för stor, är det upp till varje individ att sätta sitt avtryck till denna värld.

Insändare till Inblick

Kategori: Befrielsepedagogik

En kyrka utan församlingspedagogik är ingen kyrka

(Av Mikael Andersson, församlingspedagog på Kraftstationen)

Jag tror att det mesta kan bli lite bättre och att vi som individer hela tiden "växer" och utvecklas. Därför är jag i grunden inte negativt inställd till förändringar, förbättringar och nya intryck. Men jag blir rädd för den inriktning gällande pedagogik, kunskap och undervisning som Svenska kyrkan (i forts. Svk) nu väljer för sin församlingspedagogutbildning.

Det jag syftar på är att man nu som fackutbildning endast kan ha en lärarexamen eller förskolelärarexamen för att bli församlingspedagog. Jag upplever att detta är att gå många år tillbaka i syn på undervisning, kunskap och församlingspedagogik. Vill Svk verkligen ha ett fokus på "katederundervisning" och använda sig av den pedagogik som den svenska skolan använder? Är inte vi som kyrka en motpol och ett alternativ till skolan för de vi vill möta?

Församlingspedagogik för mig är att som pedagog skapa en trygg och kreativ miljö där människor kan mötas, bygga bärande relationer och utvecklas. Tro, kärlek och liv kan inte undervisas det måste levas och har sin grund i varje människas jag. Men det är i mötet med andra som vi kan utvecklas och växa i kunskap, tro och relation. Min kallelse är att vara församlingspedagog i Svk inte att först behöva bli lärare eller för att lättare kunna få jobb utanför kyrkan. Jag är kallad till tjänst som församlingspedagog utifrån folkbildningen. Hur ska det kunna tillgodoses under en lärarutbildning när fokus kommer att vara på pedagogik anpassad för skolan?

Jag verkar som församlingspedagog för ett tryggt, til�låtande och ständigt nyskapande rum för existentiella tankar och reflektioner. Fram tills nu har fritidsledare, förskolelärare, lärare, teologer, barnledare med många års praktisk erfarenhet, fritidspedagoger, socialpedagoger kunnat vara grunder för en församlingspedagogexamen. Det har varit en tillgång för kyrkan att så många olika fackutbildningar varit representerade.

Jag hoppas att Svenska kyrkan är medveten om att den nya utbildningsreformen kommer påverka kyrkans människosyn, kunskapssyn och pedagogik. För vilken syn har Svenska kyrkan på sina egna pedagoger och sin pedagogik?

Kommentarer

  • Anna säger:

    Mycket bra skrivit. Hoppas dom häller kvar en bra utbildning.

    2013-02-07 | 23:15:32
    Bloggadress: http://annasdag.wordpress.com
  • MikaelAndersson säger:

    Ja, tveksamt om de gör det. Tyvärr är det nog försent och beslut om att det behövs mer strikt akademisk utbildning är taget. En utb. som talar till människors personliga utveckling och växt är kanske för radikalt för kyrkan då det skulle göra att "makten" och påverkan skulle kunna bli stor. De anställda skulle inte längre skulle kunna vara del av ett förtryck och tämjande...

    2013-02-09 | 09:22:44
    Bloggadress: http://befrielsepedagog.blogg.se/

Kommentera inlägget här: