befrielsepedagog.blogg.se

När känslan av att utrycka sina tankar blir för stor, är det upp till varje individ att sätta sitt avtryck till denna värld.

Du kan själv!

Kategori: Befrielsepedagogik

Denna blogg och dess syfte är INTE att lyfta mig som person, mina pedagogiska modeller eller tankar. Nej, denna blogg har sin början i mitt jag men strävar efter att inspirera er att hitta kraften i er själva! Inget jag gör, praktiserar eller mina metoder funkar att kopiera, nej gör något utifrån dig själv och den verklighet som du verkar i för det är i mötet med andra som vi tillsammans skapar något. Jag skulle kunna skriva handböcker i pedagogik för öppna verksamheter men jag gör det inte… Nej, den pedagogik jag försöker leva efter finns redan i ditt hjärta och i ditt jag… men du får möjligheten att hitta den själv!

Lägg inte pengar på ”pedagogiska modeller”, gummibiblar och annan skit! Möt dina medmänniskor, lyssna dubbelt så mycket som du själv pratar så får du mer valuta för dina pengar. Låt ungdomar forma verksamheten tillsammans med dig och inte utifrån dina redan förutbestämda ramar.

Jag som pedagog är inte bättre än någon annan!

Kraftstationen är inte bättre än någon annan mötesplats!

Men vi verkar utifrån något som vi kallar befrielsepedagogik med inspiration från Paulo Freire. Det skiljer från traditionella öppna verksamheter och Svk sammanhang. Men enligt mig är det en högst relevant syn på människors egen rättighet att få förverkliga sig själva, sin kunskap och göra revolt mot förtryckande former och tröga mönster!

Men det jag vill komma fram till är att kreativa, skapande och friska ledarstilar är lika olika som vi är som människor för att de är just mänskliga. De pedagoger som inspirerat mig under min resa är bland annat: Mamma, Kicki Björk, Helen Kemi, Elna Stjernkvist, Marie Hultgren och Jens Sjögren och de skulle inte definiera sig som befrielsepedagoger utan som pedagoger utifrån sig själva och sin bild av pedagogik och alla är lika viktiga och sanna!

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: