befrielsepedagog.blogg.se

När känslan av att utrycka sina tankar blir för stor, är det upp till varje individ att sätta sitt avtryck till denna värld.

6116

Kategori: Tankar

 

6116 är nr på mitt hus, mitt eget jävla hus (eller bankens).

 

En tid i mitt liv kunde jag aldrig ens drömma om att jag skulle leva när jag var 25, vara gift, ha en utbildning eller ett jobb. De senaste tio åren har gått av bara farten och jag önskar att någon sagt till mig att det kommer ordna sig, allt kommer att lösa sig. Dina tankar och du är viktigt! Kanske var det någon som sa det, kanske var det någon som tänkte det men mina minnen från den tiden färgas mer av vad folk sa att jag inte kunde bli, vad jag borde bli eller vad jag borde vara tacksam för. Ett tag försökte jag förstöra mig själv för att ens orka leva, ett tag levde jag friare än någon annan och nu försöker jag mest bara vara nöjd med mitt liv.

 

Om någon säger att något är omöjligt eller att det inte går gör jag allt för att bevisa att det går och det finns nya vägar att gå. Jag är tacksam för mitt liv, mina relationer, mina misslyckanden, lyckanden och alla galna saker jag gjort. Alla fel, alla brister gör mig till människa! Vad mer skulle jag behöva bevisa? Och för vem?

6116 har för mig fått en ny betydelse, frihet ansvar & ansvar frihet d.v.s. sträva efter frihet men ta ansvar var medveten om ditt ansvar men lev fri! Lev också med insikten om att allt kan vända och förändras.

 

Bergaskolan i Eslöv gjorde vad dem kunde för att jag skulle tro att jag var "dum i huvudet" men jag är glad att jag våga fundera kring det och förändra min livssituation (det tog några år). Det finns inga okunniga eller dumma människor all sann undervisning har två bottnar och bygger på en relation inte ett förtryck alla är lärare och alla är elever. Du kan bli och göra precis vad du vill!

 Idag är jag en utbildad pedagog som arbetar för ungdomars och unga vuxnas utveckling, egna ansvar och självkänsla. Jag har varit med och byggt upp två fantastiska öppna mötesplatser tillsammans med ungdomar, föreläst för Eu- parlamentariker, jag utvecklas och växer fortfarande som människa. Men framförallt jag får och kan möta ungdomar och berätta för dem att dem att de inte är misslyckade, dåliga eller dumma i huvudet… samt jag lär mig saker varje dag.

Så till alla er som känner som er utanför, begränsade, arga, dumma i huvudet…

Livet blir oftast bättre och det är din egen inre röst som är det viktiga, folk tycker och tänker en massa men de vet sällan något om dig och dina styrkor! Tro att det finns platser, människor som behöver dig och som vill möta just dig för du är underbar och du är människa, du är redan allt!

Som min kloka fru brukar säga, du behöver inte bevisa något för någon du är redan allt, du är människa!

 

 

 

Kommentarer

  • Kerstin Nilsson säger:

    waaoo. Denna text berör. Håller med dig, var dig själv, gör det du vill så länge du inte skadar någon annan. Älska dig själv för den du är för det är du värd. Tänker och tycker, om det du gör och inte gör kommer det alltid finnas människor som gör. När vi älskar oss själv och tycker om oss själv det är då vi också kan älska och tycka om andra, bry oss om, respektera varandra.

    Svar: Vi får helt enkelt träffas en dag och ta en fika och fundera vidare kring detta! =)
    MikaelAndersson

    2013-02-16 | 12:41:28

Kommentera inlägget här: