befrielsepedagog.blogg.se

När känslan av att utrycka sina tankar blir för stor, är det upp till varje individ att sätta sitt avtryck till denna värld.

Betyg är för de som inte vågar drömma!

Kategori: Befrielsepedagogik

Kunskap är mer än betyg!

Varför landar vi så ofta i att försöka tolka varandras kunskap som viktig eller oviktig? Att försöka jämföra oss med varandra för att se vem som är bättre eller smartare än någon annan? Vem är då vi som har den makten eller kompetensen att avgöra människors värde eller syn på kunskap?

Ständigt påminns vi om hur viktigt och avgörande betygen och bedömningarna av vårt kunnande är i skolan och i samhället. Men är de viktigt egentligen? Jag skulle kunna tycka att betyg är viktiga om de hade sett till varje människas eget utgångsläge och centrum och sett till att varje individ ska växa mot sin egen personliga utveckling. Inte att utifrån smala och trånga rammar försökt forma människor till en sann och förutbestämd kunskaps avbild.

För mig som gick genom gymnasiet och aldrig förstod varför jag skulle kunna saker för någon annans skull. Blev det aldrig viktigt med betyg eller att infoga mig till den kunskaps mall som mina lärare ville forma mig i. Jag ville mer och längre bort mot nya saker mot viktiga saker. Mina betyg gav en medioker bild och visade på att jag var tämligen dålig på att tillgodose mig kunskap (utifrån skolans mått). För några år sedan läste jag upp mer än hälften av alla mina gymnasieämnen. På ett år läste jag in nästan två års kurser samtidigt som jag arbetade heltid. Jag höjde mina betyg med många poäng och hade MVG i alla utom ett ämne.

Vad visar då detta? Att jag blivit smartare och nu kan tillgodo se mig kunskap på gymnasienivå? Knappast, snarrare att om man är motiverad så kan man lära sig nästan vilken skit som helst och prestera den för någon annan. Då får man bra betyg och besitter en bra kunskap… eller?

Jag läste upp betygen för min egen skull. För att bevisa för mig själv att jag inte var dum i huvudet. Visst det var jobbigt men det var inte svårt. Men har det haft särskild betydelse för min kunskap som människa. Nej, tyvärr. Lika lite som jag lärde mig i skolan då lärde jag mig nu. Nästan all min kunskap har jag tillgodo sett mig själv med. Genom livet, folkbildningen, litteratur, forskningar och möten med människor.

Jag har en pedagogisk examen, gått UGL föreläst för EU representanter, ärkebiskopar och träffat stadministern. Allt detta på grund av mitt arbete och min kunskap. Jag har uppfyllt de mål och drömmar jag såg som visioner för tio år sedan. Under de senaste åren har jag fått människor att känna sig viktiga och värdefulla. Vandrat vid sidan av människor i svåra och lätta perioder. Byggt upp verksamheter tillsammans med människor. Fått möjligheten att lära känna fantastiska människor och lärt mig nya saker och anat mitt eget värde som människa. Detta är sann kunskap och inte redan förutbestämda mönster, betyg sätt det!

Ett demokratiskt kunskapssamhälle måste erkänna och ta tillvara olika former av kunskap.

Ömsesidig respekt för olika typer av kunskap är centralt i ett samhälle där alla människor

kan känna sig inkluderade och delaktiga i samhällsutvecklingen. Av det följer också att

olika ämnen i skolan mycket väl kan bygga på olika kunskapssyn.(http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.100659!/Menu/article/attachment/kunskapsbedomning_och_kunskapssyn.pdf)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: