befrielsepedagog.blogg.se

När känslan av att utrycka sina tankar blir för stor, är det upp till varje individ att sätta sitt avtryck till denna värld.

Revolutionen 2013

Kategori: Befrielsepedagogik

Sitter här på jobbet... tidigt! Det är tyst, Kraftstationen vilar och väntar på sina medskapare. Endast musiken från min dator skär igenom tomrummet och budskapet ekar längs väggarna
 
- Nu är det väll revolution på gång? (Bob Hund)
 
Ja, i vilken tid är vi egentligen? Mot vad vill vi och framförallt har vi tappat vår identitet i detta brus av status? Oavsett så vet jag att när Kraftstationen fylls med ungdomar då är kraften oslagbar och revolutionen nära.
 
Vad ska vi förändra idag?
Vad kan vi göra för en annan människa och vad kan vi göra för oss själva?

Kommentarer

  • Stina Nyhlén säger:

    Fina tankar!

    2013-04-10 | 08:52:52
  • Anonym säger:

    Du som är befrielsepedagog, hur ser du på kristendomens moral, Gud, Bibel och evolutionsteorin? Får man vara en del av svenska kyrkan även om man är sekulärhumanist och icke troende?

    Svar: Hej Anonym!
    Kristendomens moral kan ju betyda i princip vad som helst. Grunden för det jag tror på har sin grund i att alla människor är lika mycket värda. Vad/Vem är Gud är mkt svårt att svara på då jag tror att vi alla har en egen individuell Gudsbild och det som är viktigt för mig kan vara helt oviktigt för någon annan. Min bild av det som man kan kalla Gud har under mitt liv växt fram i en relation med en kraft som jag brukar beskriva som att jag aldrig är ensam även om jag fysiskt är det. Det viktigaste för mig som pedagog har aldrig varit att förkunna Guds ord i form av berättelser och texter ur Bibeln. Nej, jag har lagt mitt fokus på att bygga bärande relationer, möta människor, utmana, vandra vid sidan av och försöka vara en medmänniska utifrån en ambition om att jag aldrig kan rädda eller hjälpa någon annan. Men jag kan vandra vid sidan av och ställa frågor. "Traditionella" Gudstjänster för mig är ofta en enmans show som inte berör mig särskilt mkt eller får mig att växa som människa. Jag tror att de sanna mötena och Gudstjänsterna sker i livet, i vardagen i mötet med andra människor. Jag arbetar mest med ungdomar och unga vuxna som definierar sig som icke troende. Mitt mål är aldrig att övertyga någon om att det jag tror är mer rätt eller riktigt än vad du tror. Jag tror att all utveckling sker i mötet mellan oss människor men kunskapen växer i varje individ. Detta gör att vi inte kan undervisa varandra, men vi kan mötas och på så sätt undervisa oss själva och på så sätt utvecklas. Befrielsepedagogik bygger på att det inte finns en traditionell lärare-elev relation utan att man går in och ur rollerna. Detta gör att den ledarollen som många inom kyrkan, skolan och idrotten bär medvetet och omedvetet inte ofta är befriande utan snarare förtryckande. För det är hur vi ser på dem vi önskar möta som vår egen människosyn lyser igenom vårt ledarskap. Vill vi bli beundrade eller vill vi dela liv? Många som jag möter har en fördom om hur vi som arbetar i Svk är, tyvärr är den ofta sann. Men det finns undantag...

    Hoppas du finner dessa svar intressanta. Hoppas du ger dina tankar på detta.
    MikaelAndersson

    2013-04-10 | 12:13:11

Kommentera inlägget här: