Död Pedagogik
Kategori: Befrielsepedagogik
Än en gång visar Svenska kyrkan sin djupa tilltro till sina församlingspedagoger. Fem utbildade och erfarna församlingspedagoger söker en församlingspedagogtjänst men man anställer en folkhögskolelärare. Samma sak i Malmö för ett tag sedan men man anställer en fritidsledare istället för ett antal utbildade pedagoger.
Varför utbildar vi oss? Varför har vi en spetskompetens inom just församlingspedagogik? När ska vi kunna få tjänster som lärare, präster eller poliser? Bara för att vi är likvärdiga i vår kompetens inom vissa områden betyder det inte att vi har samma kompetens, eller? Varför är en präststudent automatiskt kompetent som församlingspedagog? Är vi så värdelösa att man församlingarna bedömer oss som totalt okompetenta?
Detta handlar inte om enskilda individers kompetens eller kvalitet. Nej, det handlar om en luddig, ostrukturerad idioti och inkompetens utifrån Svenska kyrkan som arbetsgivare. Om man nu inte vill ha församlingspedagoger varför utbildar man då oss? Varför är en man direkt mer kompetent än en kvinna i Svenska kyrkans rekryteringar gällande församlingspedagoger? Varför finns det något som heter församlingspedagog eller likvärdig utbildning?
Så länge Svenska kyrkan administrerar sig själv och sina oförankrade utbildningar och strukturer. Snurrar samhället vidare i en helt annan fart och riktning. Desto mindre kyrkan tror sig behöva sina församlingspedagoger desto mer välkomnar samhället dem. Desto mer kyrkan strävar efter skolans pedagogik(som står sig väl i världens kunskapssyn, eller. PISA?) desto mer strävar skolan efter en mer human, existentiell och inkluderande pedagogik (kanske som den som församlingspedagogiken har sitt ursprung i).
Då behoven inte försvinner utan snarare växer för församlingspedagogik i dagens samhälle. Församlingen är vi och finns inte för kyrkan, kyrkan är vi och vi finns inte för organisationen.
Öppna ögonen, öppna dörren och framförallt öppna hjärtat!